Wie een mediator inschakelt, moet ervan op aan kunnen dat de dienstverlening voldoet aan de kwaliteitseisen. Een mediator dient te handelen volgens de professionele standaard (gedrags- en beroepsregels) die voor hem of haar geldt. Mediators met een beroepsregistratie in het MfN-register (de nu enige aangesloten instelling) zijn aanspreekbaar op hun handelen. Zij vallen onder onafhankelijk klacht- en tuchtrecht.
Bent u niet tevreden over het handelen van uw mediator, heeft u al een klachtenprocedure bij het MfN-register doorlopen en bent u met de mediator niet tot een oplossing gekomen? Dan heeft u de keuze om hierin te berusten of u kunt uw klacht voorleggen aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediators (STM). Hiermee start u een tuchtrechtelijke procedure. Dit kan alleen als er volgens u sprake is dat de mediator in strijd handelt met de gedragsregels die van toepassing zijn op de MfN-registermediator en binnen 18 maanden na beëindiging van de mediation. De gedragsregels die gelden voor MfN-registermediators vindt u op www.mfnregister.nl. Voor meer informatie verwijzen wij u ook graag naar het Reglement Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Let op:
- Heeft uw klacht betrekking op een MfN-registermediator en heeft u uw klacht nog niet ingediend bij het MfN-register? Lees dan eerst de informatie onder ‘klacht over een MfN-registermediator’ op de website van het MfN-register. Pas wanneer u de klachtenprocedure bij het MfN-register heeft doorlopen, dan kunt u uw klacht indienen bij de STM.
- Heeft uw klacht betrekking op een mediator die niet is ingeschreven in het MfN-register, dan kunt u geen klacht indienen bij de STM (op dit moment is alleen het MfN-register aangesloten bij de STM). Voor deze mediators verwijzen wij u naar de beroepsorganisatie waarbij zij zijn aangesloten.